Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Intermodal potrzebuje zarówno inwestycji liniowych, jak i bocznicowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
25-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Intermodal potrzebuje zarówno inwestycji liniowych, jak i bocznicowych
fot. Krzysztof Mystkowski/PKP PLK
Zarządca infrastruktury kolejowej prowadzi szereg inwestycji, z których część nastawiona jest głównie na potrzeby przewoźników towarowych. Przykładem mogą być tu prace w rejonie portów morskich. Do zwiększenia roli transportu intermodalnego konieczne są jednak również działania w obszarze terminali i bocznic, które są zarządzane przez inne podmioty.

– Rynek przewozów intermodalnych jest zliberalizowany, a interwencja państwa nie jest tu łatwa do wdrożenia. Jeśli jednak dobrze się zastanowimy i wypracujemy kilka konkretnych ruchów, można będzie osiągnąć cele – mówił podczas Kongresu Kolejowego dr Michał Zięba, partner w kancelarii Hanton, odnosząc się do kwestii wsparcia tego sektora. Zasugerował skupienie się na kwestii terminali i bocznic, proponując m. in. przywrócenie zwolnienia ich właścicieli z podatku od nieruchomości.

Państwo powinno wspierać budowę bocznic przyzakładowych?

Przypomniał, że zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, który nie pozostawia wątpliwości, że państwa członkowskie mogą stosować takie zwolnienie. – Podejrzewam, że to rozwiązanie nie wróci do nas w roku 2026 – prognozował. Pierwszym możliwym rokiem ponownego obowiązywania zwolnienia mógłby być zatem 2027.

Michał Zięba zaproponował także stworzenie programu pomocowego w obszarze bocznic, który mógłby działać podobnie do instrumentów umożliwiających pozyskanie dotacji na zakup lokomotyw czy wagonów. – Konteneryzacja dóbr postępuje i bardzo wiele rzeczy można wozić w ten sposób – argumentował. Przekonywał, że dla rozwoju transportu kolejowego ważne są nie tylko terminale przeładunkowe, ale i bocznice prowadzące wprost do zakładów produkcyjnych, z których ładunki mogłyby wyjeżdżać pociągami kontenerowymi.

Rynek potrzebuje punktualności przewozów

Jak przekonywała Katarzyna Klimowicz, dyrektor Biura Sprzedaży PKP Polskich Linii Kolejowych, przewoźnicy towarowi korzystają z efektów wielu inwestycji prowadzonych przez zarządcę infrastruktury. Rozszerza się bowiem sieć linii dostępnych dla najcięższych składów, na szeregu tras pociągi mogą też jeździć znacznie szybciej. – Prace naprawcze skutkują zaś znikaniem ograniczeń punktowych. W 2024 r. prawie 27 proc. takich ograniczeń zniknęło, w tym roku mamy zamiar osiągnąć znów wynik ponad 20 proc. – opisywała.

– Pociągi towarowe w efekcie przyspieszają, co ma szczególne znaczenie w obszarze transportu intermodalnego – oceniła przedstawicielka PLK. Podkreślała, że dochodzące do spółki sygnały branży wskazują na potrzebę zapewnienia wysokiej punktualności przewozów. Osiągnięciu tego celu ma służyć naprawa infrastruktury wykorzystywanej niemal wyłącznie w ruchu towarowym, w tym w rejonach portów morskich w Trójmieście, Szczecinie czy Świnoujściu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ŁKA bez weekendowych pociągów do Kielc

Pasażer

ŁKA bez weekendowych pociągów do Kielc

Kasper Fiszer 19 grudnia 2025

Łódź – Kutno: Drugi tor na części trasy

Infrastruktura

Zobacz również:

Jak stawić czoła regresowi kolejowych przewozów towarowych w Europie?

Biznes

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Biznes

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Urząd Transportu Kolejowego 01 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

ŁKA bez weekendowych pociągów do Kielc

Pasażer

ŁKA bez weekendowych pociągów do Kielc

Kasper Fiszer 19 grudnia 2025

Łódź – Kutno: Drugi tor na części trasy

Infrastruktura

Zobacz również:

Jak stawić czoła regresowi kolejowych przewozów towarowych w Europie?

Biznes

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Biznes

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Urząd Transportu Kolejowego 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij